לפרטים נוספים ויצירת קשר

נא מלאו את הפרטים בטופס ואנו

נחזור אליכם בהקדם

  • פיקוח וביצוע לעתיד בטוח
  • פיקוח וביצוע לעתיד בטוח
  • פיקוח וביצוע לעתיד בטוח
  • פיקוח וביצוע לעתיד בטוח

מה זה מפקח בניה ? -מאמר

 

מנהל פרויקט (מפקח)

קניתם שטח, בחרתם אדריכל, קיבלתם היתר בנייה ועכשיו... קדימה לעבודה!

ישנן מספר שיטות ביצוע שאזכיר אותן בקצרה:
1. "תכנון – ביצוע" – בשיטה זו נעשים כל השלבים במקום אחד (one stop shop), הגוף המתכנן הוא גם הגוף המבצע את הפרויקט, עד לקבלת המפתח.
2.  "קבלן מפתח " – לאחר שלב התכנון וקבלת היתר הבניה, נבחר קבלן אחד שיבצע את כל שלבי הבניה עד להשלמת הפרויקט.
3.  "מנהל פרויקט (מפקח)" – לאחר שלב קבלת ההיתרים, נבחר מנהל פרויקט אשר על תפקידו נרחיב במדריך זה.
4.  "קבלנות עצמית" – שיטה המתאימה רק לבעלי ידע נרחב בתחום הבניה והמון סבלנות וזמן פנוי.. אם אתם קוראים את המדריך הזה, כנראה שאתם לא נמנים על סוג זה של בונים.

מהם תפקידי מנהל הפרויקט ?

בכל פרויקט בניה שני מרכיבים עיקריים, התלויים זה בזה ומשפיעים על הפרויקט: תקציב ורמת ביצוע.
תפקידו של המפקח נגזר ממרכיבים אלו כך שהוא צריך למזער עלויות הביצוע תוך שמירה על סטנדרט ביצועי.
על-מנת לעשות זאת מנהל הפרויקט משתמש בכלים האלו:

1. בניית אומדן ביצוע – לאחר הכרות עם מאפייני הבניה השונים (סוג חומרים, קושי ביצוע, ומאפיינים ייחודיים נוספים), יבנה מנהל הפרויקט "אומדן ביצוע", שהוא למעשה מסגרת תקציב משוערת. כמובן שמחיר זה אינו סופי, הוא רק בא לבדוק באופן כללי אם העלות המשוערת מתאימה לתקציב שלכם או שיש צורך לערוך שינויים בתוכניות.

2. בניית לוחות זמנים – לוחות הזמנים מאפשרים לכם להתכונן מבחינה תקציבית מכוון שהתשלומים מחולקים לפי קצב התקדמות הבניה בשטח. לבניית לוחות הזמנים ישנה גם חשיבות ביצועית וזהו כלי עזר חשוב במהלך ביצוע הפרויקט.

3. ביצוע מכרזים מול קבלנים וקבלני משנה – קבלת "כתב כמויות" מהמתכנן וביצוע מכרז על-פיו בין קבלנים שונים. לאחר קבלת ההצעות ינהל מנהל הפרויקט את ההתקשרות החוזית מול הקבלן.

4. פיקוח צמוד בכל שלבי הפרויקט, לפי הסכם עם הלקוח – מנהל הפרויקט יבקר את שטח האתר לפי תדירות שנקבעה אתכם במהלך ההתקשרות ביניכם. בכל מקרה התדירות משתנה בהתאם לשלבי הפרויקט. כמו כן על מנהל הפרויקט להיות זמין לכם או לקבלן במידה סבירה במהלך ביצוע הפרויקט. הרחבה על פיקוח צמוד בהמשך המדריך.

5. תשלום לקבלנים לפי שלבים – התשלום לקבלנים השונים יבוצע לאחר אישורו של מנהל הפרויקט. זהו הכלי העיקרי שעומד לרשות מנהל הפרויקט על-מנת להבטיח ביצוע הפרויקט כמתוכנן.

6. טיפול בבעיות ותאום מול מתכנן ובעלי המקצוע בשטח.

7. עבודה מול "פיקוח עליון", יועצים ורשויות אחרות – פיקוח עליון זה האדריכל שתכנן את הבית והקונסטרוקטור (מהנדס בניה) שתכנן את שלד הבית. יועצים יכולים להיות רבים, אבל הנפוצים בהם הם יועץ הקרקע והמודד. רשויות לפי הצורך: רשות מקומית, חברת חשמל, בזק, מקורות וכו'.

פיקוח צמוד מהו ?

1. תיאום לוחות זמנים בין קבלנים/ קבלני משנה – זוהי עבודה שמצריכה הבנה מלאה של שלבי ביצוע העבודה, תוך יכולת לדאוג לכך שכל קבלן משנה מגיע בזמן המתוכנן.
2. בחינת חומרי הגלם – בתהליך הבניה משתמשים בחומרי גלם מסוגים, יצרנים ואיכויות שונות. על מנהל הפרויקט לאשר לקבלן רק שימוש בחומר המתאים לתקן ולמפרט המוסכם לפרויקט.
3. בחינת שיטות הביצוע – כמו בחומרי הגלם יש גם שיטות ביצוע רבות. יכולות להיות שיטות שונות שכולן מתאימות ותקניות. תפקיד מנהל הפרויקט לאשר רק שיטות ביצוע תקניות.
4. בדיקת עמידה בלוחות זמנים – עמידה של הקבלן בלוחות הזמנים שנקבעו הנה בעלת חשיבות למהלכו התקין של הפרויקט.

מה לא באחריות מנהל הפרויקט ?

אז נראה לנו שמנהל הפרויקט אחראי לכל מה שמתנהל באתר הבניה. זה לא מדויק.  אתם צריכים להבין שבמהלך ביצוע פרויקט בניה ישנם גורמים רבים המעורבים בתהליכי התכנון, הרישוי, הפיקוח והביצוע. לכל אחד תחום אחריות, לפעמים הגבולות די מטושטשים, אבל תתנו למנהל הפרויקט לשבור את הראש..
בגדול צריך להבין שאחריותו של מנהל הפרויקט היא פיקוח ולא ביצוע. לדוגמה: אם אתם רוצים לעשות שינוי בתכנון הבית מנהל הפרויקט לא יכול לבצע זאת בעצמו, גם אם הוא מהנדס או הנדסאי. גם במידה והקבלן עשה טעות בביצוע עבודתו או לא מילא אחר הוראות מנהל הפרויקט, האחריות הנה של הקבלן, במקרה זה אחריותו של מנהל הפרויקט הנה הנחיית הקבלן על אופן תיקון הליקויים.
עבודה עם מנהל פרויקט מבטיחה לרוב את השילוב הנכון של חיסכון בעלויות מול רמת ביצוע גבוהה